مدل های هوش معنوی
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

در سالهای گذشته پژوهشگران زیادی تلاش کرده‏‌اند تا رابطه بین هوش معنوی و هوش هیجانی را مطالعه کنند و از این رهگذر مدلی جامع با توجه به سازمان مورد بررسی خود ارایه نمایند، ولی تاکنون کمتر پژوهشی توانسته تا هر دوی این عوامل را در کنار هم و در تعامل با ابعاد دیگری از رفتار سازمانی بحث نماید، که این تحقیق می‌تواند در این زمینه یک الگو باشد.
در این پژوهش از دو عامل هوش معنوی و هوش هیجانی به عنوان متغیرهای مستقل و از عوامل خوداثربخشی و خودنظمی به عنوان متغیرهای وابسته استفاده شده است.
پس از جمع آوری پرسشنامه‏‌ها و آماده سازی داده‏‌‌های پژوهش، تحلیل آماری با استفاده از آزمون‏‌‌های -T استیودنت و رگرسیون خطی چندگانه توسط نرم افزار SPSS١۸ و برای برازش مدل تحقیق با داده‏‌‌های جمع آوری شده از مدل معادلات ساختاری توسط نرم افزار LISREL ۸.
در این تحقیق کارمندان مرد در عامل هوش هیجانی و کارمندان زن در عوامل خوداثربخشی و خودنظمی برتر هستند که نشان از تفاوت جنسیتی به عنوان عامل تاثیرگذار در فرآیند تحقیق می‌توان نام برددر مقاله حاضر پس از مقدمه‌ای در مورد روان شناسی دین یکی از جدیدترین مفاهیم مطرح شده در این حوزه یعنی هوش معنوی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در سال‏‌‌های اخیر مفهوم هوش تنها به عنوان یک توانایی شناختی در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه به حوزه‏‌‌های دیگری مانند هوش هیجانی، هوش طبیعی، هوش وجودی و هوش معنوی گسترش یافته است.
این پژوهش با هدف توصیف رابطه هوش معنوی و ادراک از جو سازمانی با سرمایه فکری کارکنان انجام شد.
جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد موردشت به تعداد ١۷۰ نفر بوده‏‌اند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد ١١۵ نفر براساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند.
ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه‏‌‌های هوش معنوی عبدالله زاده و همکاران( ١۳۸۷ )، ادراک از جو سازمانی سوسمان و دیپ( ١۹۸۹) و سرمایه فکری بونتیس( ١۹۹۸) بوده است.
نتایج نشان داد که بین هوش معنوی با سرمایه فکری کارکنان ارتباط معناداری وجود ندارد اما بین ادراک از جو سازمانی با سرمایه فکری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
همچنین از بین متغیرهای پیش بین متغیر ادراک از جو سازمانی می‌تواند پیش بینی کننده متغیر سرمایه فکری باشد.

منبع : مقاله مدل های هوش معنوی





:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: